
Bu sabit sayı, Yunan alfabesinin 16. harfi olan “p” sembolü ile gösterilir. Bir sicim kullanılarak yapılan basit bir ölçmeyle, bu sayının “yaklaşık” olarak 22/7 yani 3,142857142857… olduğu görülebilir. Fakat bu, p’nin gerçek değeri değildir. Ölçme büyüklüğü önemli olmayan herhangi bir çember çizilir, bu çemberin çevresi ile eşit uzunlukta bir ip temin edilir. Daha sonra ip, çemberin çapı uzunluğunda parçalara ayrılır, görüleceği gibi çap uzunluğunda 3 parça ile çapın yedide birinden biraz kısa bir parça ip elde edilir. Böylece çemberin çevresinin çapına oranı olan p sayısının, 3 tam 1/7 yani 22/7′den biraz daha küçük bir sayı olduğu görülmüş olur. Fakat bu rasyonel bir sayıdır ve bu tip sayılarda virgülden sonraki basamaklar tekrar ettiği takdirde blok şeklinde sonsuza kadar tekrar eder. p sayısı veya Ö2 gibi irrasyonel sayılarda ise, virgülden sonraki basamaklar sonsuza kadar sürekli değişir (kaotik şekilde) ve bir kurala tâbi olmaz.
Çoğumuzun hafızasında p sayısı 3,14 veya 22/7 olarak yer etmiş olsa bile, p’nin gerçek değeri bunların ikisi de değildir. Peki bu sayı, yani p, tam olarak kaçtır? İşte bu soru, p sayısını tam olarak hesaplamak isteyenleri 4.000 yıldır meşgul etmektedir. Bilim ve teknolojinin bu kadar ilerlediği günümüzde bile, bir çemberin çapına oranının tam olarak hesaplanamaması, işlem sonsuza kadar devam ettiği için ilâhî hikmetleri açısından üzerinde düşünülmeye değer bir husustur. Tarih boyunca matematikle ilgilenen birçok insan, p sayısını hesaplamak için yıllarını vermiştir. p sayısının 3,141592653589793238… şeklinde sonsuza kadar devam eden bir ondalık rakam serisi olduğu bilinmektedir. Virgülden sonra sonsuz sayıda basamak olduğu ve bir sayının sonsuza oranının sıfır olduğu göz önüne alınırsa, trilyonuncu basamağın bulunmasının bile p’nin bütün serisini bulmaya nispeten ne kadar önemsiz olduğu daha iyi anlaşılabilir. Buradan sonsuza uzanan bir seriyi araştırmanın pratik bir faydasının olmadığı da anlaşılacaktır.
En hassas hesaplamalarda bile belli bir basamaktan sonrası önemini yitirdiği halde, insanlar niçin p’nin sonsuza giden basamaklarını bilmek istiyor? Bu sorunun cevaplarından biri, muhtemelen, insanın sınırları ölçme isteği ve sonsuzu anlama iştiyakıdır. Bu sayı ile Yüce Yaratıcı’nın kâinatta vazettiği kanunlar arasında bir münasebet olduğunu düşünenler, bu sayının basamaklarında sanki bir işaret, bir mesaj aramışlardır. “Allah kanunlarını her zaman geometri ile vazetmiştir.” diyen Eflatun da onlardan biridir.
Üstad Bediüzzaman Hazretleri ise konuyu, 20. Söz’de, daha genel bir bakışla şu şekilde değerlendirmiştir: “Her bir kemalin, her bir ilmin, her bir terakkiyatın, her bir fennin bir hakikat-ı âliyesi var ki, o hakikat, bir İsm-i İlâhî’ye dayanıyor. Pek çok perdeleri ve mütenevvi tecelliyâtı ve muhtelif daireleri bulunan o isme dayanmakla o fen, o kemâlât, o sanat, kemâlini bulur, hakikat olur. Yoksa yarım yamalak bir surette nâkıs bir gölgedir. Meselâ, hendese (geometri) bir fendir. Onun hakikati ve nokta-yı müntehası (en son noktası), Cenab-ı Hakk’ın ‘ism-i ADL (her şeyi yerli yerince ve doğru yapan) ve MUKADDİR’ine ( her şeyi belli ölçüler içinde yaratan) yetişip, hendese âyinesinde o ismin hakimane cilvelerini haşmetiyle müşahede etmektir.”
p sayısının hesaplanmasındaki tarihî süreç Mısırlılar ile başlar. Mısırlı bir katip olan Ahmes’in MÖ 1650 yıllarında hesapladığı p değeri olan 3,16049… ile gerçek değer 3,14159… arasında yalnızca binde altılık bir hata vardır. O zamanki şartlar dikkate alınırsa bu başarılı bir tespit sayılabilir. Büyük Giza Piramidi’nin bir kenarının yüksekliğine oranının yaklaşık olarak p’nin 2′ye oranı ile aynı olması, p sayısının Mısır estetik ve mimari anlayışındaki yerini göstermektedir.
İnsanlar uzun yıllar bu değerle yetindikten sonra Arşimed (MÖ 287-212) p sayısının 3 tam 1/7 den küçük, 3 tam 10/71’den büyük olduğunu bulmuştur. Muhtemelen, Arşimed p sayısının tam olarak bulunamayacağını biliyordu, bu yüzden alt ve üst sınırlarını hesaplamakla yetindi. Bu değerleri bulurken hareket noktası kısaca şu şekilde özetlenebilir: Yarıçapı l olan bir çemberin içine ve dışına Şekil 1′deki gibi iki düzgün altıgen çizilir. Kolayca görülebileceği gibi çemberin çevresi, içteki altıgenin çevresinden uzun ve dıştaki altıgenin çevresinden kısadır, bu da matematik diliyle 6<2p <4Ö3 şeklinde ifade edilir. Dolayısıyla 3
Fibonacci, Leibniz, Newton ve Euler gibi Batılı matematikçilerle birlikte İslâm dünyasından da El-Harezmi ve Gıyasüddin Cemşid gibi matematikçilerin p sayısında virgülden sonraki ileri basamakları çözmeye çalıştıklarını belirtmek gerekir. Gıyasüddin Cemşid 15. yüzyılın başlarında p sayısının virgülden sonraki 12 basamağını, Avrupalı matematikçilerden 200 yıl kadar önce doğru bir şekilde hesaplama başarısını göstermiştir. p serüvenini yazarken Çudnovski kardeşlerden bahsetmemek olmaz. Bu iki kardeş, p sayısını hesaplamak için, satın aldıkları parçalarla bir bilgisayar yapmışlardır. Evlerine kurdukları bu bilgisayarı kullanarak 1989′da p’nin 1 milyara yakın basamağını hesaplama rekoru kırmışlardır. Niçin bu basamakları bulduklarını David Çudnovski “p’yi keşfetmek, kâinatı keşfetmek gibidir.” sözü ile açıklar. p’nin basamaklarını bulmadaki bilinen en son rekor, 1999 yılında Yasumasa Kanada isimli sevdalısı tarafından Tokyo Üniversitesi’nde kırılmıştır. Kanada, ileri düzeyde hesap yapabilen bir bilgisayar ile, yaklaşık 37 saatte p’nin 206,158,430,000 basamağını hesaplamıştır. Bu rekorla iki yıl önce Takashi ve Kanada’nın birlikte kırdıkları 51,5 milyarlık eski rekor da yenilenmiştir.
Aslında bu ileri hesaplamalara hobi denebilir. Günlük hayatın pratiği virgülden sonraki basamakları bu şekilde uzatmamızı gerektirmez. Çünkü makro-âlemdeki uygulamalar atom-altı ölçeğin boyutlarına kadar inmez, bunları ihmal eder; çünkü bunlar bizim hayatımıza tesir edecek önemde değildir.
p’nin bir başka özelliği ise transandantal bir sayı olmasıdır, yani p katsayıları tam sayı olan hiç bir polinomun kökü değildir. Eski zamanlardan itibaren geometri âşıkları, sadece pergel ve (üzeri işaretlenmemiş) cetvel kullanarak geometrik çizimler yapmak istemişlerdir. Meselâ, sadece pergel ve cetvel kullanarak alanı bir dairenin alanına eşit olan kare çizme meselesi bu insanları asırlar boyu meşgul etmiştir. Cebir dalında çalışma yapan uzmanlar, dairenin alanına eşit alanlı karenin çizilebilir olmasının Öp’nin çizilebilir olmasına bağlı olduğunu ispat etmişlerdir. p transandantal bir sayı olduğu için Öp çizilemez, dolayısıyla sadece pergel ve cetvel kullanarak alanı daire ile eşit alanlı bir kare çizmek imkânsızdır.
Pi’deki sırları keşfetmek isteyenler, onun düzensiz gibi görünen basamakları arasında bir benzerlik, bir münasebet aramışlardır. Virgülden sonraki basamaklarını tekrar eden sayı grupları şeklinde elde etmeyi denemişlerdir. Meselâ p’nin yaklaşık bir değeri olarak bilinen 22/7 yani 3,142857142857… sayısının virgülden sonraki basamakları 142857 sayı grubunun tekrarı şeklindedir.
Ne var ki, sayısı olan 3,141592653589793238… açılımının virgülden sonraki basamakları arasında buna benzer bir münasebet bulmak imkânsız gibi gözükmektedir. Bu, aynen dış görünüşlerinin birbirine benziyor görünmesi ile birlikte her insanın parmak izinin farklı olması gibidir. Nasıl ki her şahsın kendine has bir parmak izi vardır ve bu, insanın kimliğini belirler, bunun gibi p sayısının basamakları da onu belirler, sonsuza giden basamaklarındaki tek bir rakam bile değişse o artık p değildir. Bütün çemberlerin söz birliği etmişçesine işaret ettiği bir sayı olan p’nin basamaklarının düzensiz ve rastgele olması düşünülemez.
112 Yorum var “Pi Sayısı”
Sizde Yorumunuzu Yazın
Ama önce siteye Buradan giriş yapın Hala Üye değilseniz Buradan üye olabilirsiniz.


Mayıs 15th, 2007 at 08:27
hıc gozel deıl la bu
Mayıs 21st, 2007 at 09:08
ya çok güzelde,pi yi kim keşfetmiş kim tarafından keşfedilmiş ben bunu ögrenmek istiyorum!!!
Eylül 24th, 2007 at 17:59
Pi sayısını Zu CHONGZHİ bulmuştur..
Eylül 24th, 2007 at 18:00
Matematikçi Zu Chongzhi ve Pi sayısı
中国国际广播电台
Pi sayısının orantısının çıkarılarak çözülmesi, matematikte son derece güç bir konuydu. Çin’de eski çağlarda birçok matematikçi, Pi orantısını çıkarmak için büyük çaba harcamıştır. M.S 5. yüzyılda Zu Chongzhi’nin Pi ölçüsünün hesaplanmasında sağladığı başarı, büyük bir hamle sayılmıştır. Çin’in eski büyük matematikçisi ve gökbilimcisi Zu Chongzhi, M.S 429 yılında Jiangkang kentinde (bugünkü Jiangsu eyaletinin Nanjing şehri) dünyaya gözlerini açmıştır. Birer astronom olan dedesi ve babası tarafından etkilenen Zu Chongzhi, çocukluğunda matematik ve astrolojik bilgilerle büyümüştür. M.S 465 yılında Zu Chongzhi, Pi orantısını hesaplamaya başlamıştır.
Eski çağlarda Çin’de insanlar, pratikte bir dairenin çevre uzunluğunun, bu daire çapının üç mislini aşkın olduğunu kavramışlardır. Ancak kesin sayı hakkında farklı görüşler vardı. Zu Chongzhi’den önce Liu Hui adlı bir Çinli matematikçi, Pi ölçüsünün hesaplanmasında bilimsel bir “kesme yöntemi”ni, yani, Pi’yi daire içerisinde çizilen düzenli çokgenlerin çevre uzunluğuyla dairenin çevre uzunluğuna yakınlaşmaya çalışarak elde etme yöntemini önermiştir. Liu Hui, bu yöntem yoluyla ancak Pi’nin ondalık noktadan sonraki dördüncü rakamına kadar hesaplayabilmiştir. Zu Chongzhi, sonra bu temel üzerinde devamlı araştırmalar ve tekrarlı hesaplamalar yaparak, Pi’yi ondalık noktadan sonraki yedinci rakama kadar çıkarmış, (3.1415926 ve 3.1415927 rakamları arasında) ve üstelik, Pi’nin kesir şeklindeki takribi sayısını da hesaplamıştır. Zu Chongzhi’nin söz konusu neticeleri hangi yönteme dayanarak çıkardığı bilinmemektedir. Eğer Liu Hui’nin “kesme yöntemi”yle Pi elde edilmeye çalışılırsa, daire içerisinde 16 bin düzenli çokgen çizilerek hesaplanmalıdır. Bunun ne kadar zaman gerektireceği, ne kadar yorucu bir iş olacağı bellidir.
Daha sonra yabancı matematikçilerin vardıkları sonuç, yaklaşık bin yıl önce yaşamış Zu Chongzhi’nin hesaplayarak elde ettiği Pi’ye denk gelmiştir. Tarihte üstün katkıda bulunmuş Zu Chongzhi’yi anmak için bazı yabancı matematikçiler, Pi olan π’ya “Zu ölçüsü” adının koyulmasını önerdiler. Pi’nin hesaplanmasındaki başarıdan başka Zu Chongzhi, oğluyla birlikte ustalıkla küre hacmini hesaplamayı başarmıştır. Onların zamanında başvurdukları ilkeye, daha sonra Batı’da “Cavalleri” kuralı denmiştir. Yani bu ilke, ancak bin yıl geçtikten sonra İtalyan matematikçi Cavalleri tarafından doğrulanmıştır. Bu kuralı ilk keşfetmiş ve önemli hizmetler vermiş baba-oğul Zu Chongzhi’leri anmak için matematikte bu kurala “Zu kuralı” adı verilmiştir.
Zu Chongzhi’nin matematik alanında elde ettiği başarı, Çin’in eski matematik alanında kazanılan başarılardan yalnızca biridir. Aslında 14. yüzyıl önce Çin, matematik alanında her zaman dünyanın en gelişmiş ülkeleri arasında yer almıştır. Örneğin, geometredeki “Gou Gu Ding Li” ilkesi (Pythagorism teorisi), Çin tarihinin ilk döneminde (takriben M.Ö 2. yüzyıl ) yazılmış olan “Zhou Bi Suan Jing” matematik kitabında ileri sürülmüştür. Daha sonra, yani 1. yüzyılda yazılmış “Jiu Zhang Suan Shu” adlı eserde dünyanın matematik tarihinde ilk kez olumsuz sayı kavramı ve olumlu-olumsuz sayıların toplama ve çıkarma ilkeleri önerilmiştir. 13. yüzyılda Çin’de 10 bilinmeyenli denklem işlemi yapılırken, Avrupa’da ise ancak 16. yüzyılda 3 bilinmeyenli denklem işlemi yapılabilmiştir.
Ekim 6th, 2007 at 12:07
bune yhaw
Ekim 6th, 2007 at 20:08
ben pi sayısının özelliklerini istemiştim şu yazdığınıza bakın ne alaka zaten çok saçma bi site buzlu hah sizden daha iyi siteler var bence siz bu siteyi kapayın
Ekim 7th, 2007 at 21:29
bu ne ya ben hangi konuyu istemiştim pi sayısı geldi olmaz böyle bişey ne anladım ben bu işte bazen şu web sayfaları insanı sinir ediyo boşuna çalışmasın bu site kapatın gitsin
Ekim 10th, 2007 at 13:10
kapatın gitsin
Ekim 14th, 2007 at 12:44
bune yaa off ne saçma bi site bu.ben pinin özellklerini istdm ne çıktı.bncede kapatın gitsn.
Ekim 15th, 2007 at 19:44
a.q kapatın bu siteyi yaffff
Ekim 22nd, 2007 at 21:39
ya ben internete matematikçi yazyoum saçma şeler çıkyou bööööö………
Ekim 30th, 2007 at 09:12
Ya tmm qüsel ii hoşh olMuşh ama biraz daha aydınlatıcı Fikirler Verebilirdiniz
Ekim 31st, 2007 at 21:12
bu nemiçim sayfa benne dedim bune buldu ben nasıl bulacamğım aradığımı yaa
Kasım 1st, 2007 at 19:59
biraz daha anlaşılır bir şekilde yazabilirdiniz
Kasım 17th, 2007 at 21:27
herşey tamam tarih ve bulan yok bu kötü işte
Kasım 17th, 2007 at 21:28
sürekli hata yolluyo
Kasım 21st, 2007 at 11:18
ya arkadaşlar pi sayısı nasıl kullanılır ne zaman doğdu neden doğdu nerede doğdu sorularına cevap verebilirmisiniz
Kasım 21st, 2007 at 11:19
biraz çabuk olunnnnnnnnnnn
Aralık 7th, 2007 at 19:58
Ben kım bulmus onu ogrenmek istiyorum burda baska seyler yazıyo. bence duzenleme yapın tsk..
Aralık 19th, 2007 at 21:13
çooooooooook kötü
Aralık 20th, 2007 at 19:18
ya ben matematikte kullanılan işaretlerin ortaya çıkşını arıyorum.arkadaşlar çok rica ederim bulan olursa bi yardımcı olun şimdiden tşk
Aralık 21st, 2007 at 19:54
Pİ SAYISINA BAŞLARIM ŞİMDİ
Aralık 24th, 2007 at 17:54
Bence iyi ama çok uzun ve konu anlatımları iyi değil lütfen biraz daha dikkat edebilirmisiniz?
Aralık 25th, 2007 at 18:05
+bu ne ya çok uzun olmuş bu-
Aralık 26th, 2007 at 10:58
aradıgım hiçbir sey bulamadım baeeee
Aralık 26th, 2007 at 16:46
cok güzel saol
Aralık 28th, 2007 at 22:41
gerçekten güzel bir site ben pinin bilmediğim bütün özelliklerini öğrendim teşekkür ederim
Aralık 29th, 2007 at 00:23
pi sayısını kim hangi uygarlık veya hangi ülke bulmuştur
Aralık 29th, 2007 at 01:00
selam hayranlarım yeni albümüm çıktı korsana hayır orjinal cd alın lütfen zor durumdayım bi lokma ekmeğe muhtacım kurtarın beni yaww
Aralık 29th, 2007 at 03:00
pi sayısıyla ilgili gereksiz çok bilgi var. gerçi ben istediğim bilgiye ulaştım. pi sayısını mısırlıların bulduğunu yeni öğrendim.bunları bilmek lazım genel kültür.
Aralık 29th, 2007 at 09:43
ya ben hangi uygarlık olduğunu ogrenmek istiom
Aralık 29th, 2007 at 09:43
ben hangi uygarlık olduğunu ogrenmek istiom
Aralık 29th, 2007 at 13:57
Bence çok iyi çünki benim perfomans ödevim
Aralık 29th, 2007 at 14:36
yazan saolsun da cok saçma be abi kapatın gitsin harbidende
Aralık 29th, 2007 at 16:44
arkadaşlar pi sayısını ilk bulan mısırlılar
Aralık 30th, 2007 at 12:12
ya pi yi kim keşfetmiş onu söleyinn bizeeeee:-))) gzl olmus uzun valla okuyamadım yarısını kımın keşfettığı yazmıyorrrrrrrr SELAMLAR
Aralık 30th, 2007 at 12:20
saol kardeş çok teşekkür
Aralık 30th, 2007 at 16:38
yha ben bunları okuyana kdr ohooooooooooooo daha kısa ve GEREKLİ bilgiler varsa bekliyorum ”””” :@
Aralık 31st, 2007 at 23:28
herkez öhrensin vu bulsun bilgi edinsin
TAVSİYE EDİYORUM MAT TA 1 NUMARADİR?
Ocak 1st, 2008 at 14:01
ya bu ne ya böyle sitemi olur keşfi diyorum ne çıkıyor kapat gitsin
Ocak 1st, 2008 at 20:13
slmlar çok ğüzel olmuş tebrikler we başarılarınızın dewamını dilerim…… başarılar
Ocak 1st, 2008 at 21:09
çok iyi bir site loup olmadığını işime yaradığında belli olucak ama yinede koymuşsunuz
yani bizede kullanmak düşür
diymi ama
Ocak 2nd, 2008 at 16:17
çok sağolun çok güzel bir site imiş.
Ocak 2nd, 2008 at 16:32
ben de yiğite katılıyorum aynen öyle
Ocak 2nd, 2008 at 17:15
yav bu nedir büle karma karışık insan biraz resim koyar zaten sinirliyim yarına pi sayısını götürçez senin şu yapyığına bakkkkkkkk tübesiz
Ocak 2nd, 2008 at 17:15
slm baylar bayanlar
Ocak 2nd, 2008 at 18:13
berbat bir yazı……….
Ocak 2nd, 2008 at 21:07
çok kötü ve iğrenç bir site bu ya hiç bir bilgi doldürüs yok ben beyenmedim tavsiyede etmem.
Ocak 2nd, 2008 at 21:09
çok kötü bie site kimseye önermiyorum.
Ocak 3rd, 2008 at 02:18
mısırmı çin mi ilk bulan uygarlık net bilgisi olan
Ocak 3rd, 2008 at 17:33
süperrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Ocak 3rd, 2008 at 20:54
mısır olduğunu buliyorumda ne zaman nasıl onu bilmiyorum burdada yazmıyor YOK…
Ocak 3rd, 2008 at 21:33
bence iiii olmus
Ocak 4th, 2008 at 15:09
valla öle demeyin ben beğendim allah razı olsun elinize sağlık….
Ocak 8th, 2008 at 17:16
bence güzel bir site ben aradığımı buldum elinize sağlık siteyi yapanlar!!!
Ocak 9th, 2008 at 21:50
tbr istediğimi buldum
anket yapın bence
ama ayrıntılı yapın
Ocak 10th, 2008 at 15:53
şimdi pi sayısı öyle pi denilerek geçilemez dimi. sonuçta oda bi varlık belki ideal bi varlık ama sonuç olarak var yok etmeyin ne saçmaladım ama
Ocak 10th, 2008 at 17:29
ya bence çookk uzun ama kimler yazdıysada yinede tşşkkrler….=)bence burda pi sayısı hariç herşey var=)ama siteye çok tşşkkrler ediorum bu siteyede hep girirom siteye tekrar tekrar tşşkkrler=)=)=)ii şanslarrr=)
Ocak 10th, 2008 at 18:11
bence ii olmus
Ocak 11th, 2008 at 01:17
çok ii olmuş ama yazım hataları var
Ocak 11th, 2008 at 14:23
naber sibel abla ben pusat haluk piyes yani
Ocak 11th, 2008 at 21:31
Pi sayısı etkileyici bir harf iyikide bizim dilimizde öyle bir rakam yok.
Ocak 12th, 2008 at 14:47
çok boş muhabbet bir konu eğer yıllık ödewim olmasaydı adını bile duymazdım
Ocak 13th, 2008 at 16:26
çok olumsuz şeyler okudum site hakkında, ne aradığını bilmeyenlerle dolu bu site,bunlar yetmezmiş gibi bide yorum yazıp eleştiri yapıyorlar. bu sitede çalışıp emek verenlere teşekkürederim.
Ocak 16th, 2008 at 16:54
ya ben bayıldım bu siteye ne ararsam var ödevlerimi burda yapçam bundan sonra site sahibine tşk ediom :D:D:D
Ocak 17th, 2008 at 15:14
pi sayısın bulan uygarlık hangisidir diye merak etmiştim
Ocak 17th, 2008 at 15:18
Bu site ok mükemmel pi sayısını çok iyi açıklamış teşekürler…………….
Ocak 21st, 2008 at 13:00
harika olmuş yaaw
Ocak 24th, 2008 at 20:46
Matematiğim çok iyi
Ocak 29th, 2008 at 01:12
pi sayısını anlamak onunla çekişmek daireyle kavga etmek gibi bir şeydir. onun gerçek degerini bilmek geçmişimizi yargılamaktan geçer.onu anlamak için en azından kendimize bu soruyu sorabiliriz. TEK SAYILI RAKAMLARIN KARE KÖKÜNÜN KAÇTANESİNDE NET OLANI VARKİ BUNLAR ŞAŞIRMIŞ. KİMBİLİR BELKİDE KARELERİYLE KARIŞMIŞ.SONRA DÖNMÜŞ Pİ YE BAKMIŞ GALİBA Pİ YANILMIŞ.
elimizde yüksekliği 2 uzunluğu 1 olan bir dikdörtgen var bu dikdörtgenin içine öyle bir daire çizmeliyimki daire dört kenara içeriden değsin kenarların dışına kesinlikle çıkmasın dairenin yarı çapı birbirine esit olsun buna çok dikkat etmeliyiz. bence pi ‘ nin hedefi bu olmalı. çalışmalarınızda başarılar dilerim.
Şubat 3rd, 2008 at 23:22
çokmütiş saolun nisanda desenize yazmama gerekyokteşekkürler busite için
Şubat 5th, 2008 at 17:37
anladığım kadarıyla pi sayısı sizin düşündüğünüz kadar küçük bi sayı değil yasmaya kalktığınızda 4-5 sayfalık sayı olsa gerek vede bu yüsden matematikte sabit sayı olarak kullanılır die düşünüyorum bulan kişi olarak İSWEÇLİ matematikçi olduğunu okumuştum adı tam olarak aklımda değil bularak iyi mi yapmış bilemiyorum tam olarak kimsenin yorum yapamayacağı bir sayı ben bile saçmaladım
Şubat 14th, 2008 at 14:23
çokk güzell yaa
,
hemen buldum walla açık bi şekilde
Şubat 25th, 2008 at 18:59
ya daha gerek bilgi olsa gerçekten çokkkkkkk makbule geçecekti!!!
Şubat 29th, 2008 at 20:13
muhteşem yaa jerşey var ama en pi sayısının günümüzde nasıl kulanıldığınıı bulamadım
Mart 10th, 2008 at 18:51
Pİ SAYISININ 1000 BASAMAKLI AÇILIMI
3,141592653589793238462643383279502884197169399375 1058209749445
92307816406286208998628034825342117067982148086513 2823066470938
44609550582231725359408128481117450284102701938521 1055596446229
48954930381964428810975665933446128475648233786783 1652712019091
45648566923460348610454326648213393607260249141273 724587006606
31558817488152092096282925409171536436789259036001 1330530548820
46652138414695194151160943305727036575959195309218 6117381932611
79310511854807446237996274956735188575272489122793 8183011949129
83367336244065664308602139494639522473719070217986 0943702770539
21717629317675238467481846766940513200056812714526 3560827785771
Mart 10th, 2008 at 19:18
π yi ilgilendiren birkaç formül
Aşağıdaki formüller, pi sayısını bilgisayar ortamında istenen duyarlılıkta hesaplamak için çeşitli gruplarca kullanılmıştır.
•
• Euler’in bir formülü:
Mart 10th, 2008 at 19:21
Pi Sayısının Tarihi
p sayısı Babiller, Eski Mısırlılar ve pek çok eski uygarlık tarafından biliniyordu. Onlar, tüm çemberlerin çevresinin çapına bölümünün sabit bir sayıya eşit olduğunu fark etmişlerdi. Bu sabit sayının bulunması artık çapı bilinen her çemberin çevresinin hesaplanmasına imkan tanıyordu. M.Ö. 2000 yılı civarında Babiller p sayısını 31/8 ya da 3,125 olarak kullanıyordu. Eski Yunanda karekök 10 ya da 3,162 sayısı kullanıldı. Arhimedes ise (M.Ö 287 – 212) 3 10/71 ve 3 1/7 sayısını p sayısı olarak kullandı.M.S. 500 yılı civarında p sayısı için 3,1415929 olarak kullanıyordu. 1424 yılında İran’da virgülden sonraki on altı basamağı doğru olarak biliniyordu. 1596 yılında Alman Ludolph van Ceulen, p nin virgülden sonraki yirmi basamağını hesapladı ve bu sayı Avrupa’da Ludolph sabiti olarak bilindi. O tarihten sonra p sayısının virgülden sonraki milyarlarca basamağı hesaplanmıştır.
Mart 10th, 2008 at 21:43
nie öle dionus ki adamlar uğraşmş yazmış bn aradığım şeyi burda buldum zaten tebrik ediyom gozel bi site
Mart 10th, 2008 at 21:44
emrah her kimse ona da katılıom bnce de gayet açık
Mart 13th, 2008 at 12:24
çok uzun olmasına rağmen açık ve net değil
Mart 13th, 2008 at 12:25
çok uzun olmasına rağmen açık ve net değil.fazlaca uzatılmış kısaca anlatılabilirdi
Mart 13th, 2008 at 15:38
idare eder
Mart 13th, 2008 at 16:17
baya ii olmus ama neyse
Mart 13th, 2008 at 17:40
güzel olmuş arkilere slm
Mart 16th, 2008 at 05:17
Ne Demek Kapatın Siteyi? Bir site açmak bunca bilgileri yazmak o kadar kolay değil. Insanın yürekten isteyip emek harcaması gerekır. Sizin gibi 3-5 çapulcu kapatın demesiyle olsaydı site kalmazdı. Bu sitede emeği geçen herkeze teşekkürlerimi borç bilirim.
Mart 17th, 2008 at 19:00
çok teşekkürler ödevimi yaptım proje ödevimdi.
Mart 18th, 2008 at 19:42
bu ne bole ya hıc gzl deıl ne anladım ben bundan cok az yazılmıs performans odevı yapçam yapamıom daha uzun yazın
Mart 18th, 2008 at 19:45
*** Çok uzun yazmışsınız daha kısa ve öz bir biçimde anlatabilirdiniz***
Mart 18th, 2008 at 21:37
ya beğenmeyen girmeseydi bence güzel bi insan bişiyi anlamıyorsa o onun anlayış bozukluğuna bağladır.
Mart 18th, 2008 at 21:41
iyi hoş ta daha kısa başlıklarda toplansa iyi olur yine de saol
Mart 25th, 2008 at 23:37
süper olmuş kopyalıyarak wordpade performans ödevimi yaptım
Mart 26th, 2008 at 00:11
AMA Bİ YANDAN NE BİÇİM SİTE YORUMLARLA KONU KARIŞMIŞ KAPATIN GİTSİN YAAA
Nisan 5th, 2008 at 09:11
idare eder
süper
adana
Nisan 5th, 2008 at 17:11
amaan ne diim evladım..cocuklara ögretici bi site işte daha ne olsun..bak benim kızım matematikten dönem ödewi almış..konusu da pi sayısının tarihi..ahh anam nerelere gideyim bi türlü doğru düzgün bi site bulamadık inan.sonunda bulduk sizin siteyi çok şkür…taa bu olay gecen sene önce felaN oluyor.. neyse yaa..Allah bu siteyi kurupta bu koca yazıyı yazandan razı olsun..(bizden de):)(:
Nisan 9th, 2008 at 16:28
tamamen saçmalık kardeşim
Nisan 9th, 2008 at 16:29
doğru düzgün şeyler yazsanız bişey mi olur sanki
Nisan 9th, 2008 at 18:37
GERÇEKTEN SÜPER OLMUŞŞŞ
Nisan 9th, 2008 at 22:18
Din’i Karıştırmasanız matematiğe daha hoş olmazmı?
Nisan 11th, 2008 at 18:10
beğenmedim bu ne böyle
Nisan 12th, 2008 at 14:35
ya hu bu matemetik beni öldürüyor
tam öğreniyorum derken ya öğretmen değişiyo ya da okul bitiyo
aman çoooooooooookkkkta tıııııııııınnnnnnnnn
Nisan 12th, 2008 at 14:42
alahım yarabbim şu matematiqi bulan yaratıgın var yha… alah aşkına söleyin ne işime yarıcak bu benim ben yemek yerken ve yha temizlik yaparken gezerken bu pi sayısını mı kullanacam acaba matematikçilere soruyorum siz bunları ögrendinizde ne oldu bir yeriniz mi artıı ben bu sitenin madem yediniz bir halt bari düzgün bişey yzzın be şuraya pf…ögretmen beni gebertecek
Mayıs 9th, 2008 at 17:59
çföhgklhjşhlcmıbhşxgjcşfkljgxlkhglcşgjpcşlc.
Haziran 2nd, 2008 at 15:42
yaaa bunlar güzel ama çok uzun hepsini okuyamadım
Haziran 2nd, 2008 at 15:48
aslında güzel bi site ama insanın vaktini çok olması gerekli burdakileri okumak için
Haziran 5th, 2008 at 20:54
ya ben ne yazdım siz ne çıkardınız kapatın ya bu siteyiiii
Haziran 10th, 2008 at 17:50
bence hiç güzel olmamış bu siteyi kapatın gitsin(birde ödevleri hiççççç sevmiyorum)bana ktılan arkadaşlarım cevap yazsın. bybybybybybybyby
Haziran 10th, 2008 at 17:54
arkadaşlar birilerine sinirlendiginizde ve birini sevdiginizde böyle sitelere girerek içinizdekileri haykırın(herkeze bybybbybybybybybybyby)
Ağustos 3rd, 2008 at 01:15
pi sayısı sizler için bir anlam ifade etmiyor olabilir.ama bu sayının özellikle sanayi alanında çok büyük önemi var gelişen teknoloji bile günümüz dünyasında bu sayıya muhtaç.ve eklemek isterim ki benim işimin büyük bölümü bu sayının içinde geçiyor pi kotanjant tanjant sürüs vs.hayat matematiktir unutmayın.aferin arkadaşlar siteniz süper olmuş bence daha çok şey koyun değişik unutulmuş çok az biline formüller.süper olmuş.
Ağustos 27th, 2008 at 19:07
bu matematematik dersi ne kadar zormuş ya bıktık artık..
Ekim 8th, 2008 at 20:24
matematihi seviyorum ama ödevleri sevmiyorum
Ekim 11th, 2008 at 21:48
güzel olmuş ama aradığımı bulamadım